FLAMINGO: Gyldendals nye imprint, det første i 50 år
Dato: 26. oktober 2015

FLAMINGO: Gyldendals nye imprint, det første i 50 år

Flamingo er efterårets store nyhed fra Gyldendal; et nyt imprint, der alene består af bøger, der forfører.

Titlerne i Flamingo er kærlighedshistorier, erotik og romance. Det er oversatte titler, fortrinsvis serier og alle med oplagstal og læseranbefalinger, som tælles i hundredetusinder. Titlerne er alle digitale, og de distribueres og sælges gennem Gyldendals sædvanlige salgskanaler.

Adm. dir. Stig Andersen udtaler:
“Vi ser et behov i markedet, som vi ikke dækker ordentligt, og det er forlagets ambition at udgive litteratur til alle behov til alle tider. Flamingo er et imprint til den hurtige sult, og den skal vi også kunne stille.”

FLAMINGO lancerer forfattere på det danske marked, som aldrig rigtigt når medierne, men som har langt flere læsere, end dem vi normalt udnævner til bestsellere.

Markedsdirektør Mette Holbæk udtaler:
“En af vores Flamingo-forfattere er Samantha Young, som bliver kaldt Skotlands E.L. James. Hendes “På Dublin Street” er solgt til 29 lande. En anden af vores Flamingo-forfattere er Amanda Prowse, og hun har næsten 200.000 følgere på Twitter og har ligget i Amazons top 100 i over 100 dage. Flamingo-forfatterne opererer et helt andet sted i markedet, end de forfattere, vi traditionelt fokuserer på, gør. Hvis vi vil nå de læsere, der elsker Prowse og Young og de andre nye forfattere, må vi også operere på anden vis, og det gør vi fra i dag med Flamingo.

Læs mere om den nye fugl her: flamingobooks.dk

Med venlig hilsen
Mette Holbæk, markedsdirektør, Gyldendal

FLAMINGO: Spørgsmål og svar

Imprint – hvad er det?
Man kalder det et imprint, når et eksisterende forlag samler en række udgivelser, der genremæssigt ligner hinanden, og udgiver dem med det navn på omslaget, i stedet for forlagets navn eller evt. med forlagets navn nedtonet. Rosinante, f.eks., har andre imprints såsom Samlerens Forlag, Høst&Søn.

Har Gyldendal gjort det før?
Gyldendal har i dag mange imprints, men de er alle sammen tilkøbte forlag: Munksgaard, Borgen, f.eks. Forlaget har ikke tidligere i historien, hvis man ser bort fra fire fugle fra 60’erne, selv søsat eget imprint. De fire gamle fugle er: Trane-, ugle-, bekkasin- og spætteserierne.

Hvorfor kalder I dem Bøger der forfører?
Genrerne er romance og erotik - historier om kærlighed - og er uforpligtende underholdning. Det har vist sig, at disse genrer har en stor læserskare, som vi tror på, at vi når bedst ved at målrette en gruppe udgivelser direkte til dem. Flamingo har titler med meget høje læseranmeldelser hos Goodreads, altså dér hvor læserne udveksler bogtips, men måske ikke altid er at finde blandt kulturstoffet og anmeldelserne i de traditionelle medier.

Hvorfor har I kun valgt oversatte titler?
Vi vælger titler efter, hvad vi ser, der har den rigtige kvalitet med den rigtige, brede appel, som i forvejen findes på markedet. Flamingo skal ikke konkurrere med de titler, forlaget i øvrigt udgiver.

Hvor kan man købe bøgerne?
Man kan købe bøgerne hos alle onlineforhandlere, der sælger e-bøger og lydbøger. Man kan finde en total oversigt på flamingobooks.dk

Kommer der abonnementsordninger?
Vi koncentrerer os om at samarbejde med de abonnementstjenester, der allerede eksisterer på markedet, og det er vores primære fokus.

Hvorfor findes titlerne kun digitalt?
Flamingos titler er født til den digitale forbruger og den digitale markedsplads. Det er hurtig og let underholdning til en god pris. Dermed ikke sagt at det ikke vil ske, at Flamingos bøger kommer i print, men udgangspunktet er digitalt.

Tilmeld nyhedsbrev

E-mail